Eerdere studiedagen

1 maart 2025
Een tweetal lezingen in de namiddag

Dr. Alexandra Nagel:
C.G. Jung, Julius Spier en Etty Hillesum: paradigmaverandering in het handlezen.


Onder invloed van C.G. Jung ontwikkelde Julius Spier een nieuwe methode van handlezen. Onder de noemer psychochirologie deed Spier niet meer aan het typische waarzeggen op basis van de handen, maar richtte hij zich op individuatie. Door van een client beide handen te analyseren, kon Spier een dynamisch, psychologisch portret van hem of haar schetsen. Een perfect voorbeeld is de casus Etty Hillesum.


Alexandra Nagel is historicus op het gebied van de westerse esoterie en schreef haar proefschrift over Julius Spier.


Drs. Dirk Corstens:
In gesprek met de stemmen van mensen die stemmen horen.


Stemmen horen is een menselijke variatie en komt in de algemene bevolking voor bij 2-13 %.
De meeste mensen die stemmen horen zoeken geen hulp. Uit onderzoek komt naar voren dat veel stemmenhoorders stemmen gaan horen na een emotioneel overweldigende ervaring of andere contextuele factoren.
We bespreken een methodiek “Talking with voices” die getoetst wordt in een multicenter randomised control trial.


Dirk Corstens werkt als psychiater in zijn eigen praktijk met Peer-supported Open Dialogue en individuele hulp aan mensen die stemmen horen in Alkmaar.
Hij is bestuurslid van Intervoice. (www.intervoiceonline.org)

14 september 2024
Een viertal lezingen

Klaas van Egmond
Een Jungiaanse cultuurdiagnose

De gang van de tijdgeest door de geschiedenis laat zich goed begrijpen door Jung’s opvatting dat de mens zo onbewust is van zichzelf, dat hij zich in zijn wanhoop vastklampt aan alles wat houvast geeft. Daartoe verder gestimuleerd door sociale en politieke leiders identificeert hij zich met een eenzijdige “waarheid”. Mens en maatschappij verliezen daardoor (steeds weer) hun geestelijk evenwicht en worden overgeleverd aan de krachten van het onbewuste. Ook wat betreft onze huidige situatie is Jung zeer somber over de gevolgen daarvan. Alles zal er van af hangen of we ons op tijd van dit mechanisme “bewust” worden.

Klaas van Egmond (1946) is sinds 1972 werkzaam in het milieu-, natuur- en duurzaamheidsonderzoek, onder meer als directeur van RIVM-Milieu en het Milieuplanbureau (thans PBL). Op grond van zijn ervaringen op het raakvlak van wetenschap en politiek is hij als hoogleraar aan de Universiteit Utrecht zich steeds meer gaan bezighouden met de financieel-economische en filosofische aspecten van het duurzaamheidsvraagstuk.

Maria Kardaun
Wokism & Cancel Culture: Augustijns-christelijk erfgoed Jungiaans geduid.

Fenomenen als het moralistisch zuiveren van de kunsten of het cancelen van “foute” personen zijn allerminst nieuw. Ze gaan terug tot Augustinus, -en zelfs nog verder, want het absolutistische wereldbeeld dat aan genoemde fenomenen ten grondslag ligt is uiteindelijk van (Neo-) Platonisch oorsprong. We zullen Augustinus’ bijdrage aan het ontstaan van wokism illustreren aan de hand van een droom die zijn moeder ooit over hem had. We belichten de psychologisch relevante subtekst van de droom vanuit Jungiaans perspectief en tonen hoe deze verband houdt met Augustinus’ wereldbeeld in het algemeen en zijn opvattingen over de kunsten in het bijzonder.

Maria Kardaun (1960) is docent en onderzoeker aan de Faculty of Arts and Social Sciences, Universiteit Maastricht. Promoveerde in Groningen op het Satyricon van Petronius. Houdt zich bezig met Jung, Antieke Wijsbegeerte, Griekse tragedie, esthetica, literatuur, mythologie en Bijbel. Schreef een monografie over μίμησις voor de KNAW, was co-editor van Brill’s The Winged Chariot en co-editor van PsyArt the Journal.

Désanne van Brederode
Eerst geloven , dan zien.

Wanneer het gaat over het spirituele, in de ruimste zin v an het woord, wordt vaak schamper opgemerkt dat er niets zinnigs over is te zeggen – aangezien je het niet kunt bewijzen. Indringende, soms verwarrende, maar vaak ook zeer inspirerende ervaringen worden daarmee taboe verklaard en naar het rijk der fabelen verbannen. Het is “slechts” verbeelding. Maar misschien kan juist de verbeelding helpen om het zintuig voor een onstoffelijke, dynamische, levende “hele” werkelijkheid te wekken?
Van sprookjes tot romans en van toneel tot Netflixseries: mensen zijn nog steeds bereid om werken van de verbeelding te geloven en soms zo krachtig, dat pas hierna hun ogen opengaan voor een geestelijke dimensie die de aardse doortrekt.

Désanne van Brederode (1970) studeerde filosofie en is schrijver van o.a romans, poëzie en essays. Ook verzorgt zij lezingen over uiteenlopende levensbeschouwelijke onderwerpen. recent verscheen bij uitgeverij Querido “Hoe het vuur te redden – een filosofische zoektocht”.

Rico Sneller
Individuatie en zelf-zoeken, of: voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.

In onze tijd zijn veel mensen op zoek naar zichzelf, althans: dat denken ze. Het is echter de vraag of ze wel echt hun Zelf zoeken; misschien zijn ze er juist voor op de vlucht. Volgens Jung is de vrees van mensen voor God eigenlijk een vrees voor een ontmoeting met hun Zelf. Je zelf zoeken gaat niet vanzelf. Is het niet zaak om individuatie te onderscheiden van een al te gemakkelijke spiritualiteit, waarbij de eerste de beste gevoelsoprisping al direct als spirituele mijlpaal wordt beschouwd? Is individuatie niet een proces dat we primair uit de weg gaan? En komt daarmee het huidige streven naar authenticiteit in een bedenkelijk licht te staan?

Rico Sneller (1967) doceerde lange tijd filosofie en ethiek aan de universiteit Leiden. Momenteel is hij docent filosofie bij uiteenlopende instellingen, waaronder de Academy Depth Psychology en de Vrije Academie. Tevens is hij gastdocent aan de Al-Farabi universiteit te Almaty (Kazachstan).